Checklists
Laatst gewijzigd op: 27 februari 2020

Checklist employee journey

Werknemers hebben steeds meer te kiezen. Wilt u nieuw talent blijven aantrekken en uw huidige werknemers binnenboord houden, dan is het goed om eens te kijken naar de zogenaamde employee journey. In deze ‘reis’ staat de ervaring van de werknemer centraal. Hoe positiever de employee journey, des te beter voor de werknemer én de organisatie. De employee journey is de route die een werknemer aflegt binnen uw organisatie. Van de eerste kennismaking tot aan het vertrek en daarna. Het in kaart brengen van deze reis levert nieuwe inzichten op over de relatie tussen de werknemer en de organisatie. Belangrijk: bekijk de employee journey door de ogen van de werknemer.

Drie stappen

De reis die een werknemer maakt is op te delen in drie fases: kennismaking (‘onboarding’), voortgang (mobiliteit of development) en vertrek (‘offboarding’). Binnen deze fasen zijn er een aantal belangrijke contactmomenten (‘touchpoints’). In iedere fase en bij ieder touchpoint heeft de werkgever de mogelijkheid de relatie met de werknemer positief (of negatief) te beïnvloeden. Voorbeelden van touchpoints zijn de eerste werkdag of een voortgangsgesprek. Door deze sleutelmomenten op een rijtje te zetten en te evalueren, krijgt u een compleet beeld van de employee journey.

Stap 1: kennismaking

De employee journey begint niet bij een sollicitatiegesprek, maar nog daarvoor, wanneer de werknemer van buitenaf kennismaakt met de organisatie. Bijvoorbeeld via een advertentie of een vacaturepagina. Zorg ervoor dat het bedrijf een goede eerste indruk maakt. Focus niet alleen op de inhoud van een vacature, maar straal uit wat de organisatie belangrijk vindt en welke voordelen u de werknemer te bieden heeft. Als een kandidaat zich kan vinden in het overkoepelende verhaal van de organisatie, zal hij of zij eerder geneigd zijn bij u aan de slag te gaan. Zijn kandidaten eenmaal werknemers geworden, maak hun transitie van buiten naar in de organisatie dan zo soepel mogelijk. Geef ze daarnaast uitgebreid de kans om de organisatiecultuur en hun nieuwe collega’s beter te leren kennen. Een blije werknemer is vaak een gezonde werknemer.

Stap 2: voortgang

In het eerste jaar van een medewerker zijn er verschillende kansen om als organisatie impact te maken. Begeleiding is hier een belangrijk onderdeel van; blijf altijd goed in contact en biedt ondersteuning. Houd het dus niet bij één voortgangsgesprek in het jaar. In de tweede fase leert de werknemer de organisatie ook op een dieper niveau kennen; hoe liggen de hiërarchische structuren binnen de organisatie en hoe steekt de bedrijfscultuur nou daadwerkelijk in elkaar? En hoe gaat de organisatie om met successen en tegenslagen? Dit zijn belangrijke onderwerpen voor een medewerker, want die krijgt hier zeer direct mee te maken.

Stap 3: vertrek

Wanneer een werknemer toch vertrekt, eindig dan met een positieve noot. Het gedrag van collega’s is hier uitermate belangrijk. Hoe wordt er afscheid genomen? Zijn alleen directe collega’s betrokken of laat een leidinggevende ook van zich horen? Het is belangrijk dat een vertrekkende kracht de aandacht krijgt die iemand verdient. Een ex-werknemer kan altijd van waarde zijn in een netwerk of als ambassadeur.

HR en communicatie

Wilt u werk maken van employee journey? Zorg voor groen licht bij de bedrijfsleiding en werk intensief samen met de afdeling communicatie. Werknemers moeten worden verleid om bij uw organisatie aan de slag te gaan en aan de slag te blijven. Dat kan alleen door in de breedte te investeren en intensief samen te werken met experts op het gebied van marketing en communicatie.

Uitgelicht
Uitgelicht