Checklists
Laatst gewijzigd op: 18 maart 2020

Checklist thuiswerken door corona

Nu het coronavirus ruimschoots in Nederland is neergestreken heeft het kabinet iedereen opgeroepen om thuis te werken en sociale contacten zo veel mogelijk te mijden. Maar thuiswerken is niet makkelijk. De privésfeer in huis kan zorgen voor continue afleidingen en door het sluiten van scholen hebben genoeg huishoudens het kroost om zich heen hangen.

Hoe zorg je voor een fijne werkplek in uw eigen huis en een productieve werkdag? Onderstaande punten helpen u op weg.

Een vast ritme

Net zoals u een ritme opbouwt als u naar uw werk toe gaat, kunt u een ritme opbouwen als u thuiswerkt. Zet het alarm van de wekker elke dag op dezelfde tijd en stop elke dag met werken wanneer de ‘normale’ werkdag ook klaar zou zijn. Ook voldoende pauzes tussendoor zijn van belang. Neem een moment de tijd om achter de computer weg te gaan en een korte wandeling te maken. Dan bent u ook meteen even buiten.

Een eigen werkplek

Op de bank werken kan erg ontspannen zitten, maar het is geen handige plek om echt te werken. Een keukentafel is al beter, maar het allerbest is een eigen bureau. Als u een bureau heeft, richt deze dan net zo in als het bureau op kantoor. Zorg ervoor dat u goed kunt zitten. Een krukje aan het kookeiland zorgt niet voor de juiste houding, een stoel met een rugleuning is beter. Als HR-medewerker is het handig om de richtlijnen voor een goede en gezonde werkplek te delen met de medewerkers die thuis zitten, zodat zij ervoor kunnen zorgen dat de thuiswerkplek hier, voor zover mogelijk, aan kan voldoen.

Geen afleidingen

Met meerdere mensen in huis, zoals kinderen en een partner, kan het lastig zijn om je te concentreren. Spreek met mede gezinsleden af dat ze u zo min mogelijk storen. Ga eventueel in een aparte ruimte zitten als dit kan. Om de ontwikkelingen omtrent het coronavirus in de gaten te houden, kunt u bijvoorbeeld een nieuwsblog volgen, zoals de NOS deze maakt. Zet de televisie niet aan. Dit kan juist extra afleiden doordat het een ‘extra’ scherm is waar naar kan worden gekeken. Een muziekje op de achtergrond is vaak geen probleem.

Werkoverleg en contact met collega’s

Is vergaderen noodzakelijk voor uw organisatie, kijk dan als HR medewerker wat u kunt doen om dit zo goed mogelijk te laten verlopen. Er zijn verschillende mogelijkheden om met elkaar online te vergaderen; Skype, Facetime, Microsoft Teams, Google Hangouts, zijn enkele opties.

Los van het vergaderen is het sowieso belangrijk om in goed contact te blijven met de collega’s. Spreek bijvoorbeeld elke dag een moment af waarop u met de collega’s even een videocall doet om te kunnen praten. De situatie met het coronavirus is uitzonderlijk en de gevolgen kunnen voor medewerkers erg ingrijpend zijn.

Na een werkdag; laptop dicht

Het is erg verleidelijk om toch even door te werken nu de werklaptop thuis op tafel staat. Houd voor uzelf in gedachten dat een strak ritme belangrijk is. Begin elke dag op dezelfde tijd, maar stop ook iedere dag op een vaste tijd en berg de werkspullen dan op.

Nu de grens tussen werk en privé aan het vervagen is door de coronaontwikkelingen, is het van belang dat uzelf deze grens goed bewaakt. Door rekening te houden met bovenstaande punten komt iedereen deze thuiswerkperiode goed door.

Uitgelicht
Uitgelicht